• Doelgroep: groep 5 t/m 8 van het Basisonderwijs en het Voortgezet Speciaal Onderwijs
  • Duur: 60 minuten

In een serie van drie lessen onderzoeken de kinderen het werken binnen en buiten een kader op papier. Op een tafel voor in de klas laat ik twee voorwerpen zien die verstopt zitten onder een doek. De kinderen mogen de vorm raden. Na het bedenken wat het voorwerp zou zijn, laat ik het zien. De kinderen mogen aan het voorwerp voelen, ruiken en mee schudden want misschien komt er wel geluid uit. In de tweede les vraag ik de kinderen een voorwerp van thuis mee te nemen, bijvoorbeeld een souvenier van vakantie. Ze gaan zelf de verbinding aan met het voorwerp. In deze les werken de kinderen binnen een kader. Ze onderzoeken het werken met verschillende materialen. In de laatste les schilderen de kinderen op papier buiten een kader. 

 

  • “De kinderen waren entousiast. Nieuwe en verrijkende opdracht / ervaring. Het benoemen dat alles kan en niets fout is.”

    Nandi Teeuwen, “Het Volle Leven”